ZAWIADOMIENIE o wszczęciu postępowania [GN.683.2.30.2024]
![ZAWIADOMIENIE o wszczęciu postępowania [GN.683.2.30.2024]](../luba//dane/img_cache/Ogloszenia_img/717x768/9fqis27ya8llks8.jpg)
Ostrołęka, dnia 18 czerwca 2024 roku
GN.683.2.30.2024
Z A W I A D O M I E N I E
o wszczęciu postępowania
Stosownie do art. 61 §1, §4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572) w związku z art. 12 ust. 4a i art. 18 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 311)
Starosta Ostrołęcki
z a w i a d a m i a, że zostało wszczęte postępowanie w sprawie ustalenia odszkodowania za działki nr 101/1 o pow. 0,0013 ha, nr 122/1 o pow. 0,0012 ha, położone w obrębie Milewo-Tosie gm. Troszyn, które z mocy prawa staną się własnością Powiatu Ostrołęckiego z dniem, w którym decyzja Starosty Ostrołęckiego Nr 8/2024 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z dnia 30-04-2024 r. znak: BOŚiR.6740.1.3.2024 obejmująca „Rozbudowę drogi powiatowej nr 2559W Zamość – Gostery – gr. województwa (Głębocz) – ETAP II od km 1+562,98 do km 10+123,39 w miejscowości Troszyn, Chrzczony, Chrostowo, Wysocarz, Sawały, Żmijewek-Mans, Żmijewo-Zagroby, Milewo-Tosie gm. Troszyn oraz w miejscowości Piski i Filochy gm. Czerwin, powiat ostrołęcki, woj. mazowieckie” – stanie się ostateczna.
Ww. działka wydzielona została z nieruchomości oznaczonej przed podziałem nr 101, 122 o nieuregulowanym stanie prawnym (właściciel nieustalony), dla której nie była urządzona księga wieczysta.
Stosownie do treści art. 12 ust. 4f ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych zwanej dalej „specustawą” odszkodowanie za nieruchomości przejęte na rzecz jednostek samorządu terytorialnego przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe. Organem właściwym do orzekania w przedmiotowej sprawie jest starosta.
Ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości (art. 130 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zwanej dalej „ugn”).
Zgodnie z art. 18 ust. 1e pkt 1 specustawy w przypadku, w którym dotychczasowy właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości objętej decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej odpowiednio wyda tę nieruchomość lub wyda nieruchomość i opróżni lokal oraz inne pomieszczenia niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o wydaniu decyzji, o której mowa w art. 17 – wysokość odszkodowania powiększa się o kwotę równą 5% wartości nieruchomości lub wartości prawa użytkowania wieczystego.
Wydanie nieruchomości należy rozumieć jako przeniesienie posiadania, w tym dobrowolne opuszczenie nieruchomości przez byłego właściciela i umożliwienie inwestorowi korzystania z nieruchomości połączone przynajmniej z poinformowaniem go o tym fakcie. Innymi słowy chodzi tu o takie zachowanie, które wyraźnie wskazuje na faktyczne umożliwienie inwestorowi (Powiatowi Ostrołęckiemu) swobodnego rozporządzania nieruchomością. Fakt wydania nieruchomości powinien być na tyle wyraźnie uzewnętrzniony, aby nie budził wątpliwości interpretacyjnych.
Jeżeli na nieruchomościach, wydzielonych pod drogi publiczne, które stały się własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego jest ustanowione ograniczone prawa rzeczowe, wysokość odszkodowania przysługującego dotychczasowemu właścicielowi zmniejsza się o kwotę równą wartości tych praw.
Stosownie do art. 12 ust.4c specustawy, hipoteka ustanowiona na nieruchomości wygasa z dniem, w którym decyzja ZRID stała się ostateczna. W przypadku, gdy nieruchomość podlegająca podziałowi jest obciążona hipoteką, hipoteka wygasa wyłącznie w stosunku do części nieruchomości objętej decyzją ZRID, z chwilą kiedy decyzja ta stała się ostateczna.
Z faktem wygaszenia hipoteki związana jest konieczność ustalenia odszkodowania za to prawo. Stosownie do art. 18 ust.1c specustawy drogowej, jeżeli na nieruchomości jest ustanowiona hipoteka, wysokość odszkodowania z tytułu wygaśnięcia hipoteki ustala się w wysokości świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką, wraz z odsetkami zabezpieczającymi tą hipoteką. Odszkodowanie to podlega zaliczeniu na spłatę świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką wraz z odsetkami.
Zgodnie z art. 114 k.p.a. w sprawie, w której toczy się postępowanie przed organem administracji publicznej, strony mogą zawrzeć ugodę, jeżeli przemawia za tym charakter sprawy, przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania i nie sprzeciwia się temu przepis prawa.
Stosownie do art. 41 §1 Kodeksu podstępowania administracyjnego w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swego adresu. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny (art. 41 §2 K.p.a.).
Na podstawie art. 10 §1 Kodeksu podstępowania administracyjnego strony postępowania mogą zapoznać się z dokumentacją zgromadzoną w sprawie dotyczącej ustalenia odszkodowania, wypowiedzieć się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłosić żądania w Starostwie Powiatowym w Ostrołęce przy ul. gen. A. E. Fieldorfa „Nila” 15, pokój 103i w godzinach od 10°° do 14°° w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma.
Z uwagi na szczególnie skomplikowany charakter sprawy oraz konieczność zgromadzenia dokumentów i sporządzenia operatu szacunkowego określającego wartość nieruchomości wydzielonej pod drogę, uprzejmie informuję, że z przyczyn niezależnych od tutejszego urzędu ww. sprawa nie zostanie załatwiona w terminie przewidzianym w art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego. W związku z tym zgodnie z art. 36 k.p.a., wyznacza się nowy termin załatwienia sprawy – do 30-12-2024 r.
Na podstawie art. 36 § 1 k.p.a. strony mają prawo do wniesienia ponaglenia do Wojewody Mazowieckiego za pośrednictwem Starosty Ostrołęckiego.
Otrzymują:
1/ Zarząd Dróg Powiatowych w Ostrołęce
Ul. Lokalna 2
07-410 Ostrołęka
2/ a/a
Do wiadomości:
1/ Zarząd Powiatu w Ostrołęce
Zgodnie z art. 13 ust. 1 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) informujemy, że:
1. administratorem Państwa danych osobowych jest: Starostwo Powiatowe w Ostrołęce, adres: pl. Gen. J. Bema 5, 07-410 Ostrołęka;
2. administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym mogą się Państwo kontaktować w sprawach przetwarzania Państwa danych osobowych za pośrednictwem poczty elektronicznej: kancelaria@powiatostrolecki.pl;
3. administrator będzie przetwarzał Państwa dane osobowe na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, tj. w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, co wynika z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
4. dane osobowe mogą być udostępnione innym uprawnionym podmiotom, na podstawie przepisów prawa, a także na rzecz podmiotów, z którymi administrator zawarł umowę powierzenia przetwarzania danych w związku z realizacją usług na rzecz administratora (np. kancelarią prawną, dostawcą oprogramowania, zewnętrznym audytorem, zleceniobiorcą świadczącym usługę z zakresu ochrony danych osobowych);
5. administrator nie zamierza przekazywać Państwa danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej;
6. mają Państwo prawo uzyskać kopię swoich danych osobowych w siedzibie administratora.
Dodatkowo zgodnie z art. 13 ust. 2 RODO informujemy, że:
1. Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa, tj. z ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz z Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1999 r.;
2. przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego;
3. w przypadku realizacji zadań ustawowych podanie danych jest obligatoryjne, w pozostałych przypadkach podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny. Konsekwencją niepodania danych będzie odmowa załatwienia sprawy przez administratora;
4. administrator nie podejmuje decyzji w sposób zautomatyzowany w oparciu o Państwa dane osobowe.
Sprawę prowadzi: Aleksandra Gorząch
Starostwo Powiatowe w Ostrołęce
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
tel. 29 714 16 23